Daļējs alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāmas aizliegums nesasniegs iecerēto mērķi. LRA aicina valdību pārskatīt plānotos grozījumus ADAL un EPLL
2023.gada periodā noritēja pretrunīgas diskusijas par grozījumiem Alkoholisko dzērienu aprites
likumā (ADAL) un atvasinātā kārtībā arī Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā (EPLL), kuru mērķis
ir mazināt alkohola patēriņu sabiedrībā. Minētais likumprojektu komplekts ietver tai skaitā līdz šim
nebijušus ierobežojumus – alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāmu. Veselības Ministrijas
pārstāvji ir norādījuši, ka primāri šie grozījumi ir vērsti uz jauniešu auditoriju, kā arī lai mazinātu
iedzīvotājos vēlmi impulsīvi iegādāties alkoholiskos dzērienus mazumtirdzniecības vietās, tai skaitā
internetā un mobilajās lietotnēs.
Abi likumprojekti sākotnēji tika iniciēti kā saistīti, tikai abiem kopā sasniedzot Veselības Ministrijas
izvirzīto mērķi, bet pārsteidzošā kārtā primārais ADAL likumprojekts (Nr. 217/Lp14) ir iestrēdzis un
netiek virzīts uz priekšu, savukārt vakar Saeimā jau otrajā lasījumā tika skatīti un pieņemti grozījumi
(Nr.213/Lp14) Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā (EPLL).
LRA aicina valdību abus likumprojektus virzīt vienlaikus – vai nu abus pieņemot kā komplektu
vai abus apturot. Nav pieļaujama situācija, ka tiek veikti grozījumi tikai EPLL.
LRA tāpat vērš uzmanību uz būtiskām nepilnībām likumprojektos attiecībā uz alkoholisko dzērienu
cenu un atlaižu reklāmu, kā rezultātā mērķis ar reklāmas ierobežošanu ietekmējot alkohola patēriņu
Latvijā netiks sasniegts:
1) EPLL aizliegs alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāmu radio un televīzijā
(tā kā EPLL neregulē digitālās vietnes un sociālos tīklus, tad plašāku mediju
loku tas neaptver). Reklāmas pašas par sevi alkoholismu nerada. Alkohola patēriņa
ierobežošana jārisina ar tirdzniecības ierobežojumiem – tirdzniecības laika
samazināšanu, augstāku akcīzes nodokļu, sociālām kampaņām u.tml. veidā.
2) Savukārt, ADAL paredz aizliegt alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāmu
digitālās vietnēs, bet neparedz šādu aizliegumu tirdzniecības vietās.
Šajā daļā iniciatīva kļūst bezjēdzīga un pretrunā ar mērķi, jo alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu
reklāma būs tieši tur un tajā brīdī, kur atrodas persona kas veic pirkumu. Attiecīgi, tirdzniecības vietās
būtiski palielināsies akciju stendi, paletes ar alkoholiskajiem dzērieniem un to cenu akcijām. Arī
virknē interneta vietņu un sociālajos tīklos, alkoholisko dzērienu reklāmas ir pieejamas pat bez
vecuma ierobežojuma, tai skaitā TIK TOK, kā arī dažādās Telegram grupās u.c. Aizliedzot
alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāmu televīzijā un radio, ietekme būs minimāla patērētājiem,
jo šajos medijos jebkāda stiprā alkohola reklāma jau ilgstoši ir aizliegta.
Lai Veselības Ministrijas mērķis tiktu sasniegts (ieviešot jaunu aizliegumu pieeju), ir:
– jāaizliedz alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāma visās mediju platformās un
mazumtirdzniecības vietās (tai skaitā ar distances līgumu tīmekļvietnēs un mobilajās
lietotnēs);
– jānosaka efektīvs regulējums attiecībā uz šāda veida reklāmām sociālajos tīklos (Tik Tok,
Meta u.c.) un mobilās saziņas vietnēs (Telegram, WhatsApp u.c.), kas šobrīd ir neregulēts un
brīvs kreatīvu influenceru darbībai;
– abus likumprojektus EPLL un ADAL virzīt tikai kopīgi, pretēja gadījumā digitālajos medijos un
tirdzniecības vietās reklāma būs atļauta, kamēr radio un TV aizliegta.
Latvijas Raidorganizāciju asociācija